Magical, religious beliefs and literary motifs in stories that revolve around the fandango

Authors

  • Roberto Rivelino García Baeza

DOI:

https://doi.org/10.22201/enesmorelia.26832763e.2022.9.91

Keywords:

fandango, beliefs, motifs, stories, oral tradition

Abstract

In this work the structural elements that define the marvelous tale and distinguish it from the legends and anecdotes are exposed. It is pointed out how minor units of meaning identified as literary motifs are not exclusive to fictional stories but are also found in stories that have elements of truth, such as legends and anecdotes. In the same way, it is pointed out that the function of objects and spaces, although in both cases they keep a symbolic meaning, is altered according to the type of text in which it is presented. Thus, literary motifs often underlie both religious secular beliefs and show a relationship between life experiences and literature.

References

Ayala Calderón, Javier (2017). “El ente entrevistado. Duendes y endeudamientos en la tradición oral y la literatura mexicana de los siglos XIX y XX”, en Claudia Carranza Vera y Claudia Rocha, coords. Del inframundo al ámbito celestial. Entidades sobrenaturales de la literatura tradicional hispanoamericana. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis Potosí; 175-193.

Báez-Jorge, Félix (2003). Los disfraces del diablo. Ensayo sobre la reinterpretación de la noción cristiana del mal en Mesoamérica. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Bernal Maza, Guillermo (2009). Compendio de sones Jarochos. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Bascom, William (1965). “The Forms of Folklore: Prose Narratives”. Journal of American Folklore 78; 3-20.

Carranza, Claudia (2013). “La muerte y ‘el encanto’. Visiones de embriaguez en la literatura tradicional y popular”, en Mercedes Zavala Gómez del Campo, ed. La última y nos vamos: embriaguez y literatura. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis; 147-171.

Delgado Calderón, Alfredo (1997). “El diablo y el Fandango”. Revista Son Del Sur IV.

Dempster, Alec (2020). Ni con pluma ni con letra. Testimonios del canto jarocho. Veracruz: Gobierno del Estado de Veracruz.

Diaz Viana, Luis (2008). “La fuerza de lo imaginado o el temor présago: miedo al futuro”, en Gerardo Fernández Juárez y José Manuel Pedrosa Bartolomé, coords. Antropologías del miedo. Vampiros, sacamantecas, locos, enterrados vivos y otras pesadillas de la razón. España: Calambur; 243-258.

Frazer, James George (2011). La Rama Dorada. Magia y religión. México: Fondo de Cultura Económica.

García Baeza, Roberto Rivelino (2016). Lírica popular improvisada. Estudio de dos casos: el son huasteco y el blues. Tesis doctoral. San Luis Potosí: El colegio de San Luis.

García Baeza, Roberto Rivelino (2017) “El son, el blues y el diablo: relatos y leyendas que se tejen en torno al diablo y la música”, en Claudia Carranza Vera y Claudia Rocha, coords. Del inframundo al ámbito celestial. Entidades sobrenaturales de la literatura tradicional hispanoamericana. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis Potosí; 345-365.

García Baeza, Roberto Rivelino (2018), “Nahuales, nahualas y brujas: tópicos y motivos del viejo al nuevo mundo”, en Margarita Paz Torres y Mercedes Zavala Gómez del Campo, eds. De creencias, supersticiones y maravillas: literatura de tradición oral del viejo y del nuevo mundo. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis: 213-240.

García Sanz, Francisco (2016). “Arcadio Hidalgo, El buscapiés y el diablo”. La Manta y la Raya I; 23 28.

González, Aurelio (2006). “Cuentos y cuentistas”, en Rafael Beltrán y Marta Haro, eds. El cuento folclórico en la literatura y en la tradición oral. Valencia: Universidad de Valencia; 187-206.

González, Aurelio (2007). “‘Amada como flor’ y ‘cortar flores’: tópico y motivo en la lírica tradicional”, en Luis Fernando Lara, Reynaldo Yunuen Ortega, Martha Lilia Tenorio, eds. De amicitia et doctrina. Homenaje a Martha Elena Venier. México: El Colegio de México; 187-206.

Guillén, Adriana (2017). “‘A mí me perdieron los duendes’: El encanto como transporte mágico”, en Claudia Carranza Vera, Nora Danira López y Mercedes Zavala Gómez del Campo, eds. ‘Irás y no volverás’: el viaje en formas narrativas de la literatura tradicional de México. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis; 95-108.

L. Reed, Teresa (2003). Holy Profane: Religion in Black Popular Music. Lexington: University Press of Kentucky.

Mariscal, Beatriz (1998). “Hacia una definición de las unidades narrativas en el Romancero tradicional”. De balada y lírica I. Madrid: Universidad Complutense de Madrid; 247-262.

Martínez de la Rosa, Alejandro (2012). De la Sierra Morena vienen bajando, zamba, ay, que le da México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Meléndez de la Cruz, Juan, comp. (2004). Versos para más de 100 sones jarochos. México: independiente.

Moreno Nájera, Andrés, comp. (2009). Presas del encanto. Crónicas de son y fandango. México: Ediciones del Programa de Desarrollo Cultural del Sotavento.

Münch Galindo, Guido (1983). Etnología del istmo veracruzano. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Propp, Vladimir (2008a). Morfología del cuento folclórico. México: Colofón.

Propp, Vladimir (2008b). Raíces históricas del cuento. Trad. José Martín Arancibia. México: Colofón.

Robe, Stanley (1971). Mexican Tales and Legends from Veracruz. Berkeley: University of California.

Rodríguez, Martha Isabel (2018). “La cueva de Nana Juana: Leyendas de tradición oral de Ocampo”, en Margarita Paz Torres y Mercedes Zavala Gómez del Campo, eds. De creencias, supersticiones y maravillas: literatura de tradición oral del viejo y del nuevo mundo. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis; 241-262.

Segovia, Francisco (2005). “La versada de Arcadio Hidalgo”. Acta poética XXVI, 1-2; 605-613.

Thompson, Stith (1972). El cuento folklórico. Trad. Angélica Lemmo. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Vázquez Torres, Mario et al. (2010). Árboles de la región de Los Tuxtlas. México: Gobierno del Estado de Veracruz, Secretaría de Educación del Estado de Veracruz, Comisión del Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave para la Conmemoración del Bicentenario de la Independencia Nacional y del Centenario de la Revolución, 2010.

Zavala Gómez del Campo, Mercedes (2009). “De coyotes, diablos, aventuras y princesas: Acercamiento a algunos personajes del cuento tradicional del noreste de México”, en Mercedes Zavala Gómez del Campo, ed. Formas narrativas de la literatura de tradición oral de México: Romance, corrido, décima, leyenda y cuento. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis; 235-251.

Zavala Gómez del Campo, Mercedes (2021) Voz de la literatura de tradición oral. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis.

Published

2022-12-06

How to Cite

García Baeza, R. R. (2022). Magical, religious beliefs and literary motifs in stories that revolve around the fandango. Diálogos De Campo, 5(9), 37. https://doi.org/10.22201/enesmorelia.26832763e.2022.9.91