Online teaching and practice of rap

Virtual ethnography experience in Escuela de rap, Mar del Plata city (Argentina)

Authors

  • María Agustina Arias Humanities Department, National University of Sur

DOI:

https://doi.org/10.22201/enesmorelia.26832763e.2022.9.110

Keywords:

Rap School, rap freestyle, virtual ethnograpfy, literate practices, netgraphy

Abstract

This article aims to describe and account for the virtual fieldwork experience that was carried out to explore the practices led by the Escuela de rap, a virtual space for teaching and training freestyle created during the COVID 19 virus pandemic. The methodological design of this contribution is framed within the ethnographic perspective of the case study conceived as a caso único intrínseco (Stake, 1999). Likewise, it follows the qualitative guidelines of the ethnography of speech (Hymes, 1964; Gumperz, 1982; Duranti, 2000); the studies by Valles (1999) for the design of in-depth (focused) interviews; by Ardèvol, Bertrán, Callén, Pérez (2003) and Hine (2004) for the virtual ethnography approach, and by Ardèvol and Pink (2018) for the netgraphy method, used to monitor the participants of the Escuela. In this contribution, we offer the main considerations regarding the entirely virtual methodological experience used in the research of the teaching and practice of rap online.

Author Biography

María Agustina Arias, Humanities Department, National University of Sur

María Agustina Arias (Universidad Nacional del Sur - CONICET) es locutora nacional (Inst. Juan XXIII), profesora y licenciada en Letras (UNS), magister en Tecnología educativa (UAI), becaria doctoral de Conicet. Se desempeña como docente universitaria en UNS y UNISAL (Bahía Blanca, provincia de Buenos Aires). Su formación doctoral está centrada en el abordaje de las prácticas discursivas de los/as raperos/as de Bahía Blanca, desde un enfoque sociolingüístico interaccional, de la etnografía del habla y de la pragmática sociocultural.

References

Albarello, Francisco (2019). Lectura transmedia. Leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Buenos Aires: Ampersand.

Ameigeiras, Aldo (2009). “Estrategias de investigación cualitativa”, en Irene Vasilachis de Gialdino, coord. Los estudios de caso en la investigación sociológica. Barcelona: Gedisa; 107-149.

Ardèvol, Elisenda et al. (2003). “Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea”. Athenea digital III. Web. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n3.67 [último acceso: 31.03.2022].

Ardèvol, Elisenda y Sarah Pink (2018). “Estrategias etnográficas para revelar prácticas transmedia de los adolescentes”, en Carlos Scolari, ed. Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra; 114-124.

Cassany, Daniel (2008). “Prácticas letradas contemporáneas: Claves para su desarrollo”. Leer.es. Web. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21294/Cassany_LEERES.pdf [último acceso: 31.03.2022].

Duranti, Alessandro (2000). “Métodos etnográficos”. Antropología lingüística. Oxford: University Press; 125-172.

El Chojin y Francisco Reyes (2010). Rap. 25 años de rimas. Un recorrido por la historia del rap en España. Madrid: Viceversa.

Espada, Agustín Eduardo (2018). “Nuevos modelos radiofónicos: las redes de podcast en Argentina: producción, distribución y comercialización de la radio on demand”. Question I, 59. Web. https://doi.org/10.24215/16696581e081 [último acceso: 31.03.2022].

Franchini, Gastón (2021). El pareado y las cuatro generaciones. Cómo aprendieron a rapear los freestyler profesionales. Mar del Plata: Escuela de rap.

Gómez-Ullate García de León, Martín (2000). “Memoria, diarios y cintas de vídeo. La grabación de vídeos en el campo y su análisis como técnica de investigación antropológica”. Antropología social IX; 199-209.

Gumperz, John (1982). Discourse strategies. Cambridge: Cambridge University Press.

Hine, Christine (2004). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial UOC.

Hymes, Dell (1964). “Hacia una etnografía de la comunicación”. Antología de estudio de etnolingüística y sociolingüística. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Márquez, Israel y Dévora Lanzeni (2018). “Instagram”, en Carlos Scolari, ed. Adolescentes,cmedios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra; 105-108.

Mora, Ana Sabrina y Juan Martías Sterkel (en prensa). “En la ciudad y en las redes. Intercorporalidad y copresencia en performances de freestyle en La Plata”, en Martín Biaggini, ed. Estilo libre. La práctica del rap freestyle en Argentina.

Prego Vázquez, Gabriela (2012). “Identidades en las regueifas gallegas. La reconstrucción de la etnicidad en el espacio global”. Spanish in Context IX, 2. Web. https://doi.org/10.1075/sic.9.2.04pre [último acceso: 31.03.2022].

Sanmartín Arce, Ricardo (2000). “La entrevista en el trabajo de campo”. Antropología social IX; 105-126.

Scolari, Carlos (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

Sherzer, Joel (2000). “Lengua y cultura enfocadas en el discurso”, en Yolanda Lastra, comp. Estudios de Sociolingüística. México: Universidad Nacional Autónoma de México; 515-542.

Stake, Robert (1999). “El caso único”. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata; 15-24.

Valles, Miguel (1999). “Técnicas de conversación, narración: las entrevistas en profundidad”. Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Editorial Síntesis; 177-232

Vizcaíno Santiago, Joel (2021). Plataformas y herramientas para la docencia telemática. Comparativa de dos plataformas para la docencia en línea en la Formación Profesional. Trabajo final de Máster. Barcelona: Universidad Politécnica. Web. https://upcommons.upc.edu/handle/2117/352715?show=full [último acceso: 31.03.2022].

Published

2022-12-31

How to Cite

Agustina Arias, M. (2022). Online teaching and practice of rap: Virtual ethnography experience in Escuela de rap, Mar del Plata city (Argentina). Diálogos De Campo, 5(9), 34. https://doi.org/10.22201/enesmorelia.26832763e.2022.9.110