Anthropo-poiesis and ontological processes.

Oral traditions and social discourses in the constitution of tenek self in Huastec

Authors

  • Joel Lara González

DOI:

https://doi.org/10.22201/enesmorelia.26832763e.2024.13.149

Keywords:

Anthropo-poiesis, Oral tradition, Social discourses, Tenek, Ontologies

Abstract

Anthropology has an unquestionable interdisciplinary principle, whether in its theoretical and/or methodological proposals, it is demonstrated that it is a science that in dialogue with other fields of knowledge, offers not only better academic results, but the social impact contributes to the creation of strategies of documentation, procurement, safeguarding and dissemination of the traditional knowledge of the communities.

With this antecedent, this article is a methodological effort to capitalize on the importance of the analysis of oral traditions and social discourses from the analysis of discourse and the analysis of culture that allows the linguistics of experience to be dialogued with other cultural knowledge such as dance and traditional music in an effort to deepen the knowledge about the constitution of the person and the world among the tenek of the Huasteca Potosina.

From the dialogicity of knowledge, the possibility of working with other disciplinary subfields is rehearsed and the relevance of the anthropo-poiesis concept is explored for the understanding of how being and its existence are constituted in the world and to be able to raise the diversity of languages, as historical relationships that have allowed Mesoamerican ethnic traditions to persist.

References

Aguirre Mendoza, Imelda (2008). Trayectorias perpetuas. Concepciones alrededor de la muerte entre los teenek de la Sierra Gorda de Querétaro. [Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma de Querétaro]. Repositorio Institucional DGBSDI-UAQ.

Alejos García, José (1994). Mosojäntel. Etnografía del discurso agrarista entre los ch´oles de Chiapas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Alejos García, José (2018). Dialogismo y semiótica de cuentos míticos mayas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Ariel de Vidas, Anath (2003). El trueno ya no vive aquí: representación de la marginalidad y construcción de la identidad teenek (Huasteca veracruzana, México). CIESAS / ColSan / CEMCA / IRD.

Austin, John L. (2017). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.

Bajtín, Mijaíl (2012a). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Bajtín, Mijaíl (2012b). Problemas de la poética de Dostoiekski. Fondo de Cultura Económica.

Barthes, Roland (1982). Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI.

Benveniste, Émile (1977). Problemas de lingüística general 2 vols. Siglo XXI.

Bortoluzzi, Manfredi y Witold Jacorzynski (2010). El hombre es un fluir del cuento: antropología de las narrativas. Publicaciones de la Casa Chata/CIESAS.

Calsamiglia, Helena y Amparo Tusón (2012). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Ariel.

Del Ángel Mártir, Carlos, Fernando Ángeles Bautista, et. al. (2018). Norma de la escritura de la lengua tének (Huasteco). INALI.

Duranti, Alessandro (2000). Antropología Lingüística. Cambridge University Press.

Elías, Norbert. (2009). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económica.

Gadamer, Hans-Georg (2005). Verdad y método I y II. Sígueme.

Godelier, Maurice (1996). La producción de grandes hombres. Akal.

González Varela, Sergio Armando (2015). Antropología y el estudio de las ontologías a principios del siglo XXI: sus problemáticas y desafíos para el análisis de la cultura. Redalyc.org. Recuperado el 14 de mayo de 2024 de https://www.redalyc.org/pdf/316/31642649003.pdf

Grondin, Jean (2005). Del sentido de la vida. Un ensayo filosófico. Herder.

Gumperz, John Joseph y Dell Hymes (1972). Directions in sociolinguistics: The ethnography of communication. Holt, Rinehart and Winston.

Halliday, Michael Alexander Kirkwood (1979). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, Martin (1996). Kant y el problema de la metafísica. Fondo de Cultura Económica.

Jakobson, Roman (1975). Ensayos de lingüística general. Seix Barral.

Kress, Gunther, Roger Fowler (1983). Entrevistas. En Lenguaje y control (pp. 89-110). Fondo de Cultura Económica.

Lara González, José Joel (2022). Ts´akam son. Tso´ob talaab. Danza de ts´akam son. Saber sagrado. INAH.

Lara González, José Joel (2023). Corpo-oralidad: una categoría conceptual de la encarnación. revistas.inah.gob.mx. Recuperado el 2 de mayo de 2024 de https://www.revistas.inah.gob.mx/index.php/narrativasantropologicas/article/view/19515/20931

Ong, Walter Jackson (2013). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura Económica.

Platón (1944). Banquete. Universidad Nacional Autónoma de México.

Sloterdijk, Peter (2000). Reglas para el parque humano. cursosluispatinoffyl.wordpress.com. Recuperado el 29 de abril de 2024 de https://cursosluispatinoffyl.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/01/00_peter_sloterdijk__reglas_para_el_parque_humano_revista_observaciones_filosoficas1.pdf

Sloterdijk, Peter (2003). Esferas I. Siruela.

Tedlock, Denis (2001). El surgimiento de la antropología dialógica en las Américas. En Motivos de la antropología americanista. Indagaciones en la diferencia (pp. 460-505). Fondo de Cultura Económica.

Tedlock, Denis (2003) Preguntas concernientes a la antropología dialógica. En El surgimiento de la antropología posmoderna (pp. 275-288). Gedisa.

Ricoeur, Paul (1995). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido.

Siglo XXI / UIA.

Ricoeur, Paul (1995). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. Siglo XXI/-UIA.

(2010). La memoria, la historia, el olvido. Fondo de Cultura Económica.

Published

2024-12-28

How to Cite

Lara González, J. . (2024). Anthropo-poiesis and ontological processes.: Oral traditions and social discourses in the constitution of tenek self in Huastec. Diálogos De Campo, 7(13), 30. https://doi.org/10.22201/enesmorelia.26832763e.2024.13.149